Tuesday 8 January 2013

PROGRAM MARI MEMBACA AL-QURAN



Bagaimanakah caranya kita mahu membina budaya cintakan al-Quran dalam keluarga. Sebenarnya ia perlu bermula dari diri sendiri, terutamanya buat ibu bapa mesti membimbing anak-anak untuk mengenal al-Quran. Bina Budaya Keluarga Cintakan Al-Quran | Antara ciri mukmin yang beruntung di dunia dan di akhirat ialah orang mempelajari al-Quran dan aktif membacanya. Kadar ganjaran akan berlimpah kali ganda seandainya si penuntut dan pembaca al-Quran berusaha mencari maknanya serta mengamalkannya. Oleh kerana itulah kita dituntut supaya belajar al-Quran ketika di alam kanak-kanak supaya apabila sudah meningkat dewasananti, ia sudah bersedia untuk beramal dengannya pula.
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
“Orang yang paling baik di antara kamu adalah yang mempelajari al-Quran dan mengajarkannya.” (Hadis riwayat Bukhari, Abdu Daud, at-Tirmidzi dan Ibnu Majah).
( Gambar selanjutnya di runag GALERI )

2 comments:

  1. senang sy ingin ucapkan disini ialah...satu usaha yg amat murni..jarang ada masjid mahupun surau yg ada inisiatif utk membuat kempen celik al quran seperti ini..thumb-up...hebahan kene lebih kreatif...ini adalah kalam-Allah yg suci..mukjizat kekal hingga hari kiamat...peneman sejati dialam barzakh...perlu diteruskan walau apa pun yg terjadi...konsistan amat perlu...cuma mungkin seperti yg sy sebut diatas...hebahan kene mantopkan lg...syabassss.....

    ReplyDelete
  2. terima kasih atas pandangan yang diutarakan.

    ReplyDelete